In gesprek met Ilja Leonard Pfeijffer bij De Alkenaer

Op 17 september is Ilja Leonard Pfeijffer te gast bij De Alkenaer! In het kader van onze serie Verhalen van de Victorie is hij na Adriaan van Dis de volgende schrijver die in gesprek gaat over zijn eigen werk en thema’s die samenhangen met 450 jaar Alkmaars Ontzet.

Misschien heeft u het al gelezen – er was de laatste tijd veel aandacht voor, o.a. in NRC Handelsblad en Trouw- maar Ilja Leonard Pfeijffer publiceerde eind mei zijn nieuwe roman, Alkibiades. De in Genua woonachtige schrijver heeft al meerdere succesvolle werken op zijn naam, zoals La Superba waarmee hij in 2014 de Libris Literatuurprijs won en Grand Hotel Europa. Naast zijn schrijver- en dichterschap is Pfeijffer ook classicus, wat ook te zien is in zijn nieuwe werk. Deze roman is gebaseerd op een beroemd personage uit de Oudheid.

Benut een bijzondere kans om een van Nederlands meest gelezen auteurs te horen spreken en met hem in gesprek te gaan. Hieronder kunt u tickets bestellen.

Dit optreden wordt mede mogelijk gemaakt door Alkmaar 450 jaar ontzet.

 

 

 

 

Museum De Alkenaer – het begin

Vanaf september organiseren wij kleine tentoonstellingen met erfgoed (bodemvondsten, documenten en meer) uit voorbij eeuwen over hoe in het verleden werd gewerkt en geleefd in Alkmaar, met als vertrekpunt het Ritsevoort. Een vleugje museum dus bij De Alkenaer vanaf dit najaar! In aanloop hiernaar publiceert onze redactrice Wytske Roodbergen wekelijks artikelen over de bijzondere geschiedenis van Alkmaar. En we beginnen bij…

Het begin
Het samengestelde woonwinkelpand op Ritsevoort 34/36, de laatste decennia het vaste adres voor liefhebbers van antieke boeken, is een eeuwenoud pand van cultuurhistorische waarde. De geschiedenis is rijk en gevarieerd, en het pand wisselde talloze malen van eigenaar. De huidige eigenaar, Vincent van de Vrede, voegt daar met de ontwikkeling van antiquariaat De Alkenaer tot cultuurpodium, een nieuw hoofdstuk aan toe.

Het pand op Ritsevoort 34-36 staat sinds 1992 ingeschreven als gemeentelijk monument, als ‘Pand in neorenaissance stijl’ met monumentnummer 2615. In de loop der tijd werd het aangeduid met verschillende adressen: Wijk A-321, Ritsevoort 29-29A en Ritsevoort 44. Het pand is drie verdiepingen hoog, met een imposante gevel en authentieke houten winkelpui. Het bestaat uit een voor-  en een achterhuis, en een aangrenzende steeg aan de noordzijde. De bovenverdieping werd gebruikt als woonhuis. De huidige gevel dateert uit 1892 – het jaartal is ingemetseld in de bakstenen gevel. De huidige pui dateert uit 1948, blijkt uit gemeentedocumenten.

Ontstaansgeschiedenis
Alkmaar ontstond in de tiende eeuw, op de uitlopers van een lange strandwal. Gestaag breidt de nederzetting zich in de loop der eeuwen uit: dankzij de strategische ligging aan het water ontwikkelt Alkmaar zich tot handelscentrum. In de twaalfde eeuw begint men dijken aan te leggen, en als Alkmaar in 1254 stadsrechten verwerft, wordt gestart met het bouwen van vestingwerken. Al in de zestiende eeuw was de Ritsevoort een belangrijke straat, met aan beide zijden bebouwing. De weg liep van de Kennemerpoort, de stadspoort aan de westzijde van Alkmaar, in het verlengde van de Kennemerstraatweg, tot de Oudegracht. Dat is nu nog net zo. Alleen is de poort verdwenen, en lopen we de binnenstad nu via een brug over de Singel binnen. Nog steeds via de Ritsevoort, tegenwoordig een fijne winkelstraat. Al in de zestiende eeuw bood de Ritsevoort eenvoudig toegang tot de Grote Kerk, de diverse kloosters, de binnenstad en de markt. Logisch dus, dat de straat van oudsher een gewilde plek was. In 1573, toen de Spanjaarden tevergeefs probeerden Alkmaar in te nemen – dit jaar op 8 oktober exact 450 jaar geleden – lag de Ritsevoort net binnen de stadsmuren. Tot die tijd hield de stadsomwalling op bij de Lindegracht-Oudegracht. De Ritsevoort werd zo beschermd tegen de aanstormende Spanjaarden Percelen waren er diep, langgerekt en smal. Op een kaart uit 1670 is het pand op Ritsevoort 34-36 ingetekend als een tweelaags diephuis, met zadeldak dat haaks op de straat is georiënteerd. In de zestiende en zeventiende eeuw waren trapgevels in de mode, vanaf ca 1750 werd de halsgevel populair. Op een ansichtkaart uit ca. 1850 is te zien dat ‘ons’ pand een eenvoudige gemetselde klokgevel heeft – door de eeuwen heen veranderde het uiterlijk. Vlakbij het levendige buitenwijkje werd in 1769 een korenmolen gebouwd op de stadsomwalling, het bolwerk.

Bouwhistorische verkenning
Begin 2022 liet Vincent van de Vrede een bouwhistorische verkenning van het voorhuis uitvoeren door bouwkundig adviesbureau Finishing Dutch uit Alkmaar. Deze verkenning behelst een uitgebreid literatuuronderzoek en – voor zoverre mogelijk, en niet gehinderd door boekenkasten, systeemplafonds en voorzetwanden – een onderzoek in situ. Gemeente Alkmaar stelt een dergelijk onderzoek verplicht, in verband met mogelijke verbouwplannen. En hoe kostbaar en bewerkelijk ook, het levert waardevolle informatie op – en een helder overzicht van de bestaansgeschiedenis. Architect en onderzoeker ir. Gertrud Topper concludeert in het waardestellingsonderzoek dat de zijmuren van het hele pand, en de tussenwand op de eerste verdieping een hoge monumentwaarde hebben. De huidige winkelpui heeft slechts een positieve monumentwaarde.

Lisenen en segmentbogen
Topper beschrijft de gaaf bewaarde de symmetrische voorgevel als ‘een tweelaagse, afgeplatte getrapte topgevel waarvan de gemetselde gevel boven de pui is uitgevoerd in neorenaissancestijl’, een stijl die gangbaar was van 1875-1900. Toppers rapport staat vol bouwkundig en kunsthistorisch jargon, dat voor een leek klinkt als poëzie. Zo schrijft ze over mozaïek in ‘boogvelden’, over ‘klauwstukken’ en een ‘uitkragende erker’. Ze beschrijft ‘florale decoratie in hoog reliëf’, ‘geprofileerde consoles’, ‘aanzet- en sluitstenen’, en benoemt iets mysterieus als: ‘sluitstenen gedecoreerd met gebouchardeerd vlak’. Staand voor het pand van De Alkenaer, met de blik omhoog, is er na lezing zoveel meer te zien. Of beter: te benoemen: ineens kun je woorden geven aan wat je ziet. ‘Lisenen’, bijvoorbeeld, zijn de verticale, iets uitstekende stroken gemetseld baksteen die de ramen op de eerste verdieping flankeren. Ze hebben geen voet, geen kopstuk en geen bouwkundige functie; ze zijn puur bedoeld als decoratie. Op Ritsevoort 34-36 zijn er stenen met afbeeldingen van hoofdjes in reliëf in deze lisenen gemetseld. Ook aan beide zijden van het zolderraam bevinden zich lisenen. Hier vormt de bovenkant het sluitstuk van een segmentboog, en ‘ondersteunt’ zo de zolderverdieping. Typerend voor de gevel van De Alkenaer zijn de vier trapsgewijze geplaatste kegelvormige ornamenten – én de vaas bovenop. Ze zijn van beton. Dat deze relatief kwetsbare objecten na 130 jaar weer en wind, oorlog en bliksem nog intact zijn, is bijzonder. Over een pand met cultuurhistorische waarde is veel te vertellen, net als over de Ritsevoort. Verschillende historici hebben zich met dit onderwerp beziggehouden. In een volgend bericht laten we één van hen aan het woord – om te beginnen.

Reuring in De Alkenaer: met Maria Barnas, Koos Hagen, Jolies Heij en Frans Terken

Op zaterdag 1 juli staat er weer een mooi evenement van Reuring op het programma in De Alkenaer. Reuring is een sprankelend en eigenzinnig literair initiatief van schrijver Alja Spaan. Dit literair platform biedt maandelijks gratis een podium aan diverse dichters, schrijvers, musici en kunstenaars. Mis het niet wanneer de stadsdichter van Alkmaar, Maria Barnas, samen met de (oud) stadsdichter van Amstelveen, Koos Hagen, de Amsterdamse dichter Jolies Heij en Frans Terken uit Leiden het podium betreden.

Maria Barnas, bekend als stadsdichter van Alkmaar, weet niet alleen met haar gedichten diep te raken, maar heeft ook indrukwekkende romans en essays op haar naam staan. Koos Hagen, voormalig stadsdichter van Amstelveen, verwoordt op treffende wijze emoties en ervaringen in zijn toegankelijke en diepzinnige poëzie. Jolies Heij, een talentvolle dichteres uit Amsterdam, verkent in haar poëzie op indringende wijze persoonlijke en universele thema’s met een unieke schrijfstijl vol gevoeligheid en verbeelding. Frans Terken, afkomstig uit Leiden, weet op een bijzondere manier de schoonheid van alledaagse momenten en emoties te vangen met zijn beeldende en evocatieve gedichten. Laat je meevoeren door hun woorden en ontdek de kracht en magie van Nederlandse dichtkunst.

Reuring is een evenement voor iedereen!

De toegang is gratis, maar let op: het programma vindt plaats van 16.00 tot 17.30 uur. Consumpties zijn voor eigen rekening.

Voor meer informatie kun je terecht op de volgende websites:

Poster Reuring © Helle van Aardeberg
foto Jolies Heij © Jolies Heij

Reuring in De Alkenaer: Earial, Apollonia en Zoë Van de Kerkhof

Op 3 juni (tussen 14u – 15u) vindt er een bijzonder optreden plaats tijdens Reuring, een sprankelend en eigenwijs literair initiatief van schrijver Alja Spaan. Dit maandelijkse literaire platform biedt een podium aan diverse dichters, schrijvers, musici en kunstenaars.

Op deze specifieke dag zullen singer/songwriter Steven van der Steen en de stadsdichter van Leiden, Zoë van de Kerkhof, het publiek verrassen met hun talent.

Steven van der Steen (Earial) zal zijn eigen nummers ten gehore brengen. Hij weet met zijn muziek een breed publiek aan te spreken.

Apollonia (Lonneke van Heugten) is poëet-performer en dramaturg. Met de poenkband GALM is ze getransformeerd tot frontvrouw. Ze is te spotten in haar habitat, het culturele leven van Alkmaar, tot ver daarbuiten.

Daarnaast zal Zoë van de Kerkhof, de stadsdichter van Leiden, een inspirerende voordracht geven. Met haar woorden weet ze de essentie van het leven te vangen en deze op poëtische wijze te verwoorden. Ze neemt je mee op een reis door haar gedachten en laat je op een andere manier naar de wereld om je heen kijken.

Dit bijzondere optreden tijdens Reuring is gratis bij te wonen. Het belooft een middag vol creativiteit en verwondering te worden. Mis het niet!

Bezoek ons op Open Monumentendag

De Alkenaer is gevestigd in een gemeentelijk monument met een rijke historie. In september openen wij daarom onze deuren voor Open Monumentdag. Op 9 september kunt u onze tentoonstelling bezoeken over de geschiedenis van het Ritsevoort en Alkmaar, waarschijnlijk geopend door een rechtstreekse nazaat van de Friese krijgsheer Grote Pier, berucht om de grote brand die hij stichtte tijdens een plundertocht in 1517.

Het Open Monumentendagweekend is dit jaar op zaterdag 9 en zondag 10 september. Met een speciaal tintje, dit jaar. Want ook in het Open Monumentendagweekend staat ‘Alkmaar 450 jaar Ontzet’ centraal. Behalve dat er weer een heleboel monumenten gratis open gaan, kunt u dit weekend ook ervaren hoeveel er nog te zien is van wat er 450 jaar geleden allemaal in Alkmaar gebeurde.

Jouw evenement in De Alkenaer?

De Alkenaer is gevestigd in een monument dat teruggaat tot de zeventiende eeuw. Het sfeervolle zogeheten diephuis – een voorhuis en achterhuis aan elkaar – vertoont bouwelementen uit maar liefst vijf eeuwen, gelegen op een A-locatie in de binnenstad met de Grote Kerk op een steenworp afstand.

Op de begane grond strekt een winkel- en zaalruimte zich uit over een diepte van ongeveer 28 meter. De zaal (onze Salon) biedt een capaciteit voor ca. 80 personen en kan in overleg gehuurd worden om uw vergadering of evenement te houden. Ook zeer geschikt voor het vieren van een verjaardag, bruiloft of andere feestelijke gelegenheid.

Impressie van mogelijke zaalopstelling

Kies voor een originele, stijlvolle ambiance op een absolute toplocatie, aan wat voor velen de mooiste entree tot de Alkmaarse binnenstad is!

Verhuur is vanaf de zomer mogelijk. Voor meer informatie en reserveringen, kunt u contact met ons opnemen.

Impressie optreden Adriaan van Dis 

Tijdstip: een zonnige zondagmiddag, 16:00 uur. Locatie: De Alkenaer. Gelegenheid: een optreden van schrijver Adriaan van Dis. Na maanden hard werken is de zaal achter het antiquariaat van Jan Ooijevaar in een dusdanige staat dat er een bijeenkomst kon worden georganiseerd. Al is de verbouwing nog niet voltooid, en steken hier en daar elektradraden uit de wand en moet het plafond nog worden geschilderd, de beoogde intieme sfeer zit er al helemaal in. Hoge boekenkasten langs de wand, zwartwit foto’s, een groot podium, veel vrijwilligers, sympathieke mensen, interessante uitwisselingen en lekkere koffie met taart. Het culturele podium en leescafé dat men hier voor ogen heeft, zien we helemaal zitten.

Ritsevoort in de lift
De lezing van Van Dis is uitverkocht. Tachtig, negentig man komt eropaf, veelal Alkmaarders. Via de unieke entree van De Alkenaer – je loopt naar de zaal tussen tot de nok gevulde boekenrekken – bereiken bezoekers de zaal, waar gehuurde klapstoeltjes van ’t Hekeltje staan opgesteld. Het is een beetje improviseren, op termijn wordt het comfort groter, vanzelfsprekend. Vrijwilliger Fons heet bezoekers hartelijk welkom, twee andere vriendelijke vrijwilligers bemannen de bar. “De Alkenaer is een aanwinst voor de stad,” zegt een enthousiaste bezoekster, voor aanvang. Ze woont al jaren in Alkmaar en heeft de buurt zien veranderen. “Het Ritsevoort zit al een poos in de lift, met mooie nieuwe winkels en leuke initiatieven. Het is toch een beetje de P.C. Hooftstraat van Alkmaar. Een cultureel podium is de kers op de taart.”

Van Dis – omarm het ongemak
Tegen een achtergrond met daarop diagonaal het logo van De Alkenaer, gaat Bert de Raaf in gesprek met Adriaan van Dis. Jan Oyevaar houdt een inleiding. Het thema van de bijeenkomst, ‘Vrijheid’, krijgt vooral betekenis in relatie tot tegenhanger ‘Onvrijheid’. Van Dis spreekt over slavernij, erfschuld en slachtofferschap, en over klimaatverandering, immigratie en mondiale onzekerheid. Hij leest voor uit Indische duinen en benoemt het belang van literatuur. “Vrijheid is een lastig begrip,” zegt Van Dis. “Ik heb het liever over welwillendheid. Momenteel hebben we te maken met een veranderende wereld. De oude wereld verdwijnt en dat maakt onzeker en angstig, en boos. Dat is nodig; zonder radicaliteit geen verandering. Die verandering is onomkeerbaar, en onontkoombaar. Je móet erin mee, ermee leren omgaan. Het enige wat je kunt doen, is je zo goed mogelijk voorbereiden. Door je te informeren. Door te praten en je open te stellen voor beschadigde, gewonde anderen. Het beste wat je kunt doen, is het ongemak omarmen. En lezen. Want een boek harnast je voor het leven. 

Verplaatsingskunst
In onze snel veranderende wereld klinken steeds luider gekleurde stemmen. Denk aan de roep om spijtbetuigingen uit Suriname en Indonesië, en de Black Lives Matter-beweging. Die staat op de schouders van Mark Twain, de auteur die als eerste een zwarte hoofdpersoon opvoerde. Literatuur kan de wereld veranderen. De ‘blanke’ Westerse literatuur krijgt meer kleur nu we ook kennis nemen van Indiase schrijvers als Amitav Gosh, met zijn roman De vloek van de nootmuskaat. Of Wij slaven van Suriname van de Surinaamse auteur Anton De Kom. Het koloniale verleden laat zich horen, en dat wekt vragen op over de Nederlandse identiteit, om herijking. “Alles draait om begrip,” meent Van Dis. “Slavernij maakt onzeker, nabestaanden zijn erfelijk belast met de vernederingen. Ze zijn woedend, uit op wraak.” Van Dis verzet zich tegen slachtofferschap. “Het gaat over zelfrespect. Dat moet ieder voor zich doen.” Al jarenlang bezoekt Van Dis scholen om met leerlingen te praten over boeken. Hij leert ze dat je je wereld groter kunt maken met een boek. “Geen medium zo geschikt om je inlevingsvermogen te vergroten, en je blik op de wereld te verruimen. Je leert je in een ander te verplaatsen, en hem of haar te begrijpen. ‘Verplaatsingskunst’, noem ik dat.”

Vragen
Na de pauze beantwoordt Van Dis vragen uit het publiek. Over de bredere rol van spiritualiteit, over wat hij vindt van het werk van Hella Haasse – ‘saai!’ – , over hoe hij terugkijkt op een oud interview met W.F. Hermans – ‘We hebben het nadien meteen bijgelegd’–, over ChatGTP – ‘Interessant instrument voor taalanalyse’ – en over de kwestie of je iemand mag vragen waar hij of zij vandaan komt. “Het gaat om de intentie. Warme betrokkenheid is altijd goed. Probeer je ook te realiseren dat diegene die vraag misschien wel zes keer per dag krijgt. En dat dat vermoeiend is. En best lastig.” Op de vraag of Van Dis zich na al zijn omzwervingen thuis voelt in Nederland, antwoordt hij: “Ik voel me thuis in de taal. En ja, dit is mijn land.” En of hij een geëngageerde schrijver is? “Een schrijver heeft maar een taak: goede zinnen schrijven.” 

Na een boeiende, leerzame middag bedankt De Raaf Adriaan van Dis, en sluit af met de toepasselijke woorden: “Zeg het voort en voel u welkom!”

Door: Wytske Roodbergen

De Alkenaer duikt in het verleden!

De komende maanden zullen we met regelmaat stukjes op deze website plaatsen waarin we ingaan op zaken rondom De Alkenaer die in onze ogen aandacht verdienen. We gaan op zoek naar mooie verhalen. Hoe een en ander precies vorm krijgt, zal blijken. Het idee is in elk geval in te zoomen op de eeuwenoude en letterlijk gelaagde historie van het pand op Ritsevoort 36, dat deels aan en half op het bolwerk van Alkmaar ligt, heel strategisch vlak achter de omringgracht. Die geschiedenis schreeuwt om nadere verkenning. Al onderzoekende en al pratende komen er ongetwijfeld feiten en verhalen boven die het vertellen waard zijn.

Je zou de geschiedenis van Alkmaar kunnen vertellen aan de hand van het pand van De Alkenaer. Wie weet doen we dat ooit – je zou er een wandeling aan kunnen vastknopen. En alleen al de prachtige gevel van De Alkenaer is een verhaal op zich. Je zou het kunnen koppelen aan een stadswandeling langs andere bijzondere gevels. Ideeën genoeg. De komende tijd hopen we te spreken met oudheidkundigen, archeologen, stadsgidsen, archivarissen en museummedewerkers, én met (oud)-Alkmaarders, buren en omwonenden. Zo hopen we beetje bij beetje de historie van De Alkenaer te ontsluiten – en die voor lezers en bezoekers van het cultuurpodium tot leven te wekken.   

Wytske Roodbergen is de redactrice voor deze rubriek. De komende tijd kunt u meer van haar lezen.

Vijftal klassieke boeken over oorlog

Deze maand is het alweer 78 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. De Alkenaer heeft een uitgebreide collectie boeken over deze oorlog, maar misschien interessant om zomaar een vijftal uiteenlopende klassieke boeken te noemen waarin oorlog in het algemeen een thema is en die we ook hebben staan:

  1. De Ilias door Homerus – Dit epische gedicht beschrijft de Trojaanse Oorlog en de heldendaden van de Griekse held Achilles;
  2. Oorlog en vrede door Leo Tolstoj – Dit boek speelt zich af tijdens de Napoleontische oorlogen en volgt het leven van verschillende aristocratische families in Rusland;
  3. De kunst van oorlog door Sun Tzu – Dit boek uit het oude China bevat strategieën voor oorlogvoering en is nog steeds relevant voor moderne militaire tactieken;
  4. De storm der oorlog door Winston Churchill – Dit boek is het eerste deel van Churchill’s memoires over de Tweede Wereldoorlog, waarin hij zijn persoonlijke ervaringen als premier van het Verenigd Koninkrijk tijdens de oorlog beschrijft;
  5. Van het westelijk front geen nieuws door Erich Maria Remarque – Dit boek vertelt het verhaal van een jonge Duitse soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog en de verschrikkingen van de loopgravenoorlog.

Ansichtkaarten van klassieke schrijvers

Net uitgepakt, vers van de pers: een bijzondere serie ansichtkaarten van De Alkenaer! Speciaal voor de winkel hebben we tien ansichtkaarten ontwikkeld van klassieke Nederlandse schrijvers met een quote uit hun werk. 

We hebben onder meer kaarten van Louis Couperus, Paul van Ostaijen, Carry van Bruggen, Frederik van Eeden, Hendrik Marsman, Willem Kloos, Herman Gorter en Willem Elsschot. 

Binnenkort kunt u ze in de (web)winkel bewonderen (en kopen mag uiteraard ook!)