Beestachtig goed
is volgens recensent Olaf Koens het boek Zeven dieren bijten terug. Het laatste non-fictieboek van Frank Westerman (Emmen, 1964), de spraakmaker van 1 december, beschrijft de ontmoeting met de narwal, de lemming, de paling, de rotgans, de ijsbeer, het rendier en de koningskrab gedurende een reis in het kielzog van Willem Barentsz. Deze dieren houden ons een spiegel voor terwijl wij de temperatuur op aarde opvoeren. De Hollandse ijszeeverkenners van de 16e eeuw zijn randfiguren.
Een voorbeeld is de reconstructie van de fatale ontmoetingen tussen mens en ijsbeer in het licht van de smeltende poolkappen – bezien vanuit de ijsbeer. Frank kampeerde met zijn dochter op Spitsbergen op de plaats waar een jaar eerder een Amsterdamse dragqueen uit zijn tent was gesleurd en doodgebeten door een jonge ijsbeer.
Ir. Frank Westerman heeft zijn titel verdiend door zijn verblijf in Peru tijdens zijn studie Tropische Cultuurtechniek aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Hij bestudeerde daar de precolumbiaanse irrigatiemethoden van de Aymara in de Andes. Dat was voor hem ook de start om reportages te gaan schrijven. Hij is voor de Volkskrant en NRC Handelsblad verslaggever cq. correspondent geweest bij diverse internationale brandhaarden, zoals bijvoorbeeld Srebrenica en Moskou.
Zijn boek Een woord een woord is in 2017 bekroond met de Bob den Uylprijs en de M.J.Brusse prijs. Ook eerdere boeken van hem hebben op de longlist gestaan voor diverse literatuurprijzen. Zijn genre is de journalistieke roman, ook wel literaire reportage.
Daarnaast maakt Westerman documentairereeksen zoals Kunst achter prikkeldraad. De concentratiekampen van de nazi’s waren plekken vol geweld, honger, ellende en dood. Maar ook hier tekenden de gevangenen, ze schilderden, maakten muziek, speelden toneel en schreven gedichten. Hun kunstwerken zijn een nalatenschap vol hoop, troost en ongeloof. Hij ging hiervoor naar Kamp Vught waar zijn grootvader gevangen zat. Hij voert de kijker langs zelfgemaakte schatten van gevangenen.
Ook Vrouwenkamp Ravensbrück wordt bezocht. Hier wordt gezongen, maar er zijn vooral de tekeningen van Aat Breur. Hier dringt de werkelijkheid steeds meer door: het is de bedoeling om ons te vernietigen.
De tocht eindigt in Dachau. Frank ontrafelt het bizarre verhaal van de kruidentuin, opgezet door Heinrich Himmler. Een plek voor SS-families om te verpozen, voor de gevangenen een plek om dood neer te vallen door de erbarmelijke omstandigheden. Er zouden honderden botanische tekeningen zijn gemaakt door gevangenen.
Deze middag reizen we mee door het werk van Frank Westerman, die op zoveel verschillende plaatsen in de wereld heeft gewoond en gewerkt.
Frank Westerman schrijft geen fictie, maar hij wil zijn werk geen non-fictie noemen. Wat dan wel?
Dat is de vraag die op 1 december beantwoord gaat worden.
Via zijn boeken ‘De Graanrepubliek’ (dat nu in een jubileumeditie is uitgegeven i.v.m. de eerste uitgave in 1999, dus 25 jaar geleden) en ‘Ararat’, een reis op het breukvlak van wetenschap en religie, naar zijn laatste boek ‘Zeven dieren bijten terug’.
In zijn nieuwste boek beschrijft hij op prachtige wijze de reis in het kielzog van Willem Barentsz en wat de zeven dieren van de titel ons te vertellen hebben in het hier en nu.
‘De Graanrepubliek’ verhaalt over de opkomst en ondergang van de graanbaronnen in Groningen.
In ‘Ararat’ vraagt de schrijver zich af waar de God uit zijn kinderbijbel is gebleven. Een boeiende reis dus en…
Eefje Donkersloot is zijn reisgenoot op deze zondagmiddag.
De recensies liegen er niet om!
De Eerste Bergensche Boekhandel is aanwezig met deze boeken van Frank Westerman. Deze kunnen in de pauze en na afloop van het interview worden aangeschaft en gesigneerd worden door de auteur.